Monday 15 October 2012

Dialek Kelantan pula...

Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Entri blog saya hari ini adalah berkaitan dengan dialek Kelantan. Acapkali saya mendengar perkataan 'gedeber' dan 'jeleber' digunakan oleh kakak ipar, anak saudara dan rakan-rakan saya. Saya menyangkakan bahawa 'gedeber' itu membawa maksud 'berdebar' dan 'jeleber' itu bermaksud 'jelir'. Rupa-rupanya sangkaan saya jauh meleset. Justeru, hari ini saya akan menerangkan maksud sebenar perkataan tersebut berdasarkan penerangan yang telah diberikan kakak ipar saya sebelum ini.

Maksud 'gedeber' adalah bermaksud samseng, degil, sombong atau tidak makan saman (tidak mendengar kata). 'Gedeber' juga membawa maksud kendur atau kecut. Contohnya 'kulit muka sudah gedeber kerana usia sudah lanjut'. Contoh ayat yang menggunakan perkataan 'gedeber' dalam dialek kelantan ialah:

'Guano mu gedebe berdooh? Mu nak tra numbuk aku?' yang bermaksud 'kenapa kamu samseng sangat? Kamu nak rasa penumbuk aku?'

'Jeleber' atau 'jelebe' pula membawa maksud selekeh atau cara berpakaian yang tidak kemas. 'Jeleber' juga membawa maksud tidak kemas atau kusut masai. Contohnya:

'Pakayemu bakpo napak jeleber' yang bermaksud 'kenapa pakaian kamu tidak nampak kemas'.

No comments:

Post a Comment