Monday 15 October 2012

Dialek pelbagai negeri

Asslamualaikum w.b.t

Hari ini saya begitu teruja untuk menulis entri blog saya ini yang berkaitan dengan pelbagai dialek seperti dialek Kedah, Perak, Negeri Sembilan, Sabah dan sebagainya. Apabila kita mempunyai ramai sahabat dari pelbagai negeri, sudah semestinya kita akan dapat mempelajari sesuatu yang baru berkaitan dengan bahasa, budaya, makanan dan sebagainya daripada mereka. Justeru, hari ini saya akan berkongsi serba sedikit mengenai dialek yang telah saya pelajari daipada mereka. Contohnya:

Dialek utara (Pulau Pinang, Kedah, Perlis)
* "Hang mai la sat. Aku nak ajak ang pi nat sat" yang bermaksud "awak datang sini sekejap. Saya nak ajak awak pergi pasar".

Dialek Perak
*"Teman suka ghomah tepi pante" yang bermaksud "saya suka rumah tepi pantai".

Dialek Kelantan
*"Mu nak gi make mano?" yang bermaksud "awak nak pergi makan di mana".

Dialek Terengganu
*"Ali keracunang makanang sebab makang ikang sarding dalam ting" yang bermaksud "Ali keracunan makanan sebab makan ikan sardin dalam tin".

Dialek Negeri Sembilan
*"Ekau ni torai bongok kat eden" yang bermaksud "awak ni cuba tipu saya".

Dialek Johor
*"Tolong ambilkan gebor dalam gerobok" yang bermaksud "tolong ambilkan selimut dalam almari".

Dialek Melaka
*"Ulau itu besau" yang bermaksud "ular itu besar".

Dialek Sarawak
*"Auk, kamek temu pusak disiya" yang bermaksud "ya, kami jumpa kucing di situ".

Dialek Sabah
*"Mengapa can ko ani" yang bermaksud "apa kena dengan awak ni".

PerlisKedahPerakPulau PinangKelantanTerengganuSabahJohorMelakaNegeri Sembilan

No comments:

Post a Comment