Friday 5 October 2012

Awasi bicaramu!!


Assalamualaikum dan salam sejahtera

Hari ini saya begitu teruja untuk berkongsi sesuatu peristiwa yang baru saya lihat sebentar tadi dengan anda semua. Ketika otak sedang memerah idea untuk melaksanakan tugasan saya ini, saya sempat melayari laman muka buka atau lebih dikenali dengan ‘facebook’. Sedang asyik melayari laman sesawang tersebut, mata saya tertancap pada status seorang junior saya yang terkenal dengan sikap santunnya satu ketika dahulu. Persepsi saya terus berubah tatkala membaca status Ana (bukan nama sebenar).

Apa yang memeranjatkan saya adalah bahasa yang digunakan Ana sangat kasar dan kesat tidak sesuai dengan perwatakannya yang sering dipuji guru-guru satu ketika dulu. Saya membuat kesimpulan bahawa Ana teramat marahkan teman lelakinya yang telah meminta supaya hubungan mereka diputuskan. Atas sebab yang demikian, Ana begitu marah lantas telah meluahkan ketidakpuasan hatinya itu di facebook. Antara status-status Ana yang sempat saya baca adalah berbunyi begini:

G mampus la ko syial. Babi r ko ni.
Muka babi cm ko ingt ak hadap sgt ke.
Ari ni kte ptus, sok ak bleh dpt yg good2 dri ko.
Ko tu muka cm syial, babi, haram. Hakkktuihhh.
Ambik kahak aku ni kt muka ko yg cm babi tu.

Alahai! Disebabkan cinta yang tak kesampaian, sanggup Ana mengenepikan sikap santunnya itu. Ke mana hilangnya harga diri seseorang wanita apabila dicemuh oleh orang sekeliling akibat ketelanjurannya ketika berbahasa. Wanita sering diperhatikan dari segi pemakaian, sikap, dan pertuturan mereka. Justeru, kita seharusnya menjaga pertuturan kita terutama di tempat umum. Seperti yang saya tekankan dalam entri saya yang lepas pertuturan kita sering diperhatikan. Jadi, tidak rugi jika kita bertutur dengan baik, kerana kita akan disukai orang, dihormati dan diteladani kelak.

Akhir kata dari saya, terlajak perahu boleh diundur, terlajak kata badan binasa. Renung-renungkan dan selamat beramal. Teguran saya untuk anda bukan bererti marah, tetapi tegur saya menandakan saya sayang kalian semua.

Sekian, terima kasih..

No comments:

Post a Comment