Sunday 30 September 2012

Bahasa Melayu VS bahasa Inggeris

Assalamualaikum dan salam 1 Malaysia..
Ketika dalam perjalanan untuk ke pasar malam semalam, saya telah terdengar perbualan beberapa orang remaja yang bercerita pelbagai perkara. Justeru, pada hari ini saya akan membincangkan sesuatu perkara yang tanpa kita sedari sering berlaku dalam percakapan kita seharian.
Situasi pertama
Si E: Kau nak pergi mana F?
Si F: Keluar beli paper kejap. Why?
Si E: If  kau keluar, kau jangan lupa tutup grill tu.

Situasi kedua
Si A: Jom tengok movie
Si B: Movie apa?
Si A: Salam cinta. Aku dengar orang cakap movie tu best
Si B: Alright. Lets go.

Situasi ketiga
Si C: Kak, carrot ada tak?
Si D: Carrot ada dik. Nak banyak mana?
Si C: Nak dua batang je.

Jika dilihat daripada situasi di atas, apa yang ingin saya ketengahkan pada hari ini adalah berkaitan dengan percampuran bahasa Inggeris dalam pertuturan seharian. Falsafah ada mengatakan bahawa ‘bahasa nadi bangsa’, namun pada hari ini dapat dilihat bahawa sesebuah masyarakat itu tidak berusaha untuk memartabatkan bahasa mereka sendiri. Jika ditanya mengapa anda berbahasa sedemikian? Mereka akan mengatakan bahawa mereka cuba memantapkan bahasa Inggeris mereka. Jika anda cuba memantapkan bahasa Inggeris dengan cara sedemikian, jawapan saya sudah semestinya ‘cara anda salah’. Apa gunanya kita cuba memantapkan bahasa Inggeris, sedangkan bahasa Melayu sendiri makin terhakis?
Tidak salah untuk kita memantapkan bahasa Inggeris kita, tetapi biarlah kena pada caranya. Cuba anda perhatikan negara-negara maju di dunia seperti USA, Jepun, dan sebagainya. Adakah mereka mencampur adukkan bahasa ketika bertutur? Sudah semestinya tidak bukan? Walau bagaimanapun, negara mereka tetap maju dan berdiri megah di mata dunia. Justeru, marilah kita bersama-sama memartabatkan bahasa kita supaya kita juga mampu berdiri megah seiring dengan negara maju yang lain. Akhir kata dari saya, “tegur itu bukan bererti marah, tetapi sebagai tanda sayang saya untuk anda”. Renung-renungkanlah dan selamat memartabatkan bahasa Melayu.
Sekian, terima kasih.

No comments:

Post a Comment